Перейти до основного вмісту

Книга Еноха як тло до 1-го і 2-го Петра та Юди. Частина 2

Продовжуючи тему, в цій статті зосередимося на Першому посланні Петра. Усі наведені тут цитати будуть зі статті Пола Девідсона "The Book of Enoch as the Background to 1 Peter, 2 Peter, and Jude" ("Книга Еноха як тло до 1 Петра, 2 Петра та Юди"). Цитати з Біблії подані в перекладі Огієнка.

"1-е послання Петра, хоч за стилем і змістом сильно відрізняється від 2-го Петра, містить численні алюзії на 1-у Еноха. Одна з них  це мотив пророка, якому відкриваються небесні таємниці  таємниці, які самі ангели хочуть знати. У 1-й Еноха 16:2 снага до таких таємниць  це один із гріхів, у яких звинувачено вартових":

"Ви були на небі, і хоч потаємні речі не були ще відкриті вам, проте ви дізналися невелику таємницю і pозповіли її у своєму жорстокосеpді жінкам, і чеpез цю таємницю жінки й чоловіки завдають землі багато лиха".

"Їм [пророкам, прим.] відкрито було, що вони не для себе самих, а для вас служили тим, що тепер звіщено вам через благовісників Духом Святим, із неба посланим, на що бажають дивитися Анголи" (1 Петра 1:12).

"Значна частина матеріалу 1-го Петра також походить з розділу 1-ї Еноха, відомого як Книга притч (або Подібності Енохові). Цей месіанський текст часто посилається на прихід праведного Сина Людського, який судитиме світ  концепцію, представлену в Новому Завіті. 1-е Петра 1:20 і 4:5 служать хорошим прикладом цього":

"[Агнець] призначений був іще перед закладинами світу, але був з'явлений вам за останнього часу" (1 Петра 1:20).

"І тому Він був обраний і прихований перед Ним, ще навіть до того, як був створений світ; і Він буде перед Ним до вічності. І премудрість Господа духів відкрила Його святим і вибраним, бо Він охороняє жереб праведних, оскільки вони зненавиділи і знехтували цей світ неправди, і всі його витвори й шляхи зненавиділи в ім'я Господа духів; бо в ім'я Його вони спасаються, і Він стає месником за їхнє життя" (1 Еноха 48:6-7).

"Вони дадуть відповідь Тому, Хто судитиме живих та мертвих!" (1 Петра 4:5).

"І відтепер не буде більше там нічого тлінного, бо Він, Син Людський, з'явився й сів на троні Своєї слави: і всяке зло зникне й мине перед Його лицем; слово ж того Сина Людського матиме силу перед Господом духів(1 Еноха 69:27).

"Мабуть, найцікавіший уривок... це 1-е Петра 3:18–20. Згідно з цим текстом, Христос проголошував ["звіщав", прим.] щось непокірним духам, які були у в'язниці в дні Ноя. У більшості наукових коментарів на 1-е Петра зазначено, що Христос описаний як образ Еноха, оскільки Енохові дано завдання передати Боже послання ув'язненим вартовим за часів Ноя в 1-й Еноха 11–13":

"...Він [Христос, прим.] і духам, що в в'язниці були, зійшовши, звіщаввони колись непокірливі були, як їх Боже довготерпіння чекало за Ноєвих днів, коли будувався ковчег, що в ньому мало, цебто вісім душ, спаслось від води" (1 Петра 3:19-20).

"Еноху, писарю правди! Іди, сповісти вартових неба, які покинули горішнє небо і святі вічні місця, і pазбестились із жінками, і вчинили так, як роблять сини людські, і взяли собі жінок, і поринули на землі у велику розпусту: вони не матимуть на землі ні миpу, ні пpощенння гpіхів: бо вони не можyть тішитись своїми дітьми. Побиття своїх улюбленців побачать вони, і про загибіль своїх дітей бyдyть зітхати; і бyдyть благати, але милосеpдя й миpу не бyде для них... І вони просили мене написати за них пpохання, щоб чеpез це вони отримали пpощення, і піднести їхнє пpохання на небо до Бога" (1 Еноха 12:4–5, 13:3).

"Хоч існують інші тлумачення цього уривка в 1-му Петра, не варто оминати увагою те, що паралельне посилання на порятунок Ноя в 2-му Петра виникає безпосередньо після згадки про ангелів, ув'язнених у Тартарі [в аду, прим.]. Це, безумовно, мало вплив на те, як автор 2-го Петра розумів цей уривок":

"Бо як Бог Анголів, що згрішили, не помилував був, а в кайданах темряви вкинув до аду, і передав зберігати на суд; і Він не помилував першого світу, а зберіг самовосьмого Ноя, проповідника праведности, і навів потопа на світ безбожних" (2 Петра 2:4-5).

"Примітно, що книга, яка так сильно вплинула на християнство і була настільки широко читана серед ранніх отців Церкви, могла бути повністю забута в більшості християн упродовж століть. Навіть сьогодні християни, які ніколи про неї не чули, знають розповідь про впалих ангелів, не знаючи джерела таких історій. Християнські теми і поняття, як-от Син Людський, рай, грішні ангели та Судний день  усім цим значною мірою ми завдячуємо енохічній літературі. Ефіопська Православна Церква зробила нам велику ласку, зберігши цю книгу у своїй Біблії".


Томас Коул, "Води потопу сходять", 1829 р.

Вернутися до попередньої статті або перейти до наступної.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Чому в Біблії Земля плоска

Плоска земля. Біблійна космологія Більшість уривків зі Святого Письма, які стосуються теми плоскої землі, розібрано в серії статей про твердь небесну. Раджу з ними ознайомитися, щоб мати повне уявлення про це поняття. І найкраще починати з Частини 1 . А тут я хочу навести аргументи на користь плоскої землі в Біблії, подавши вірші, які не були згадані раніше або безпосередньо не стосуються теми небесної тверді (хоча про твердь доведеться згадати). 1) Земля була створена до сонця, яке з'явилося аж на четвертий день ( Буття 1:1-19 ). Земля, як ми знаємо, обертається довкола Сонця. Створення сонця після землі має сенс тільки з перспективи людей в донауковому світі. Той, хто писав Буття, уявляв собі сонце, яке кружляє по небу, довкола землі. Очевидно, для нього логічно було припустити, що земля була створена першою. 2) Сонце в Біблії завжди рухається навкруг землі. Воно може зупинятися в разі потреби (Йова 9:7, Ісуса Навина 10:12-14, Авакума 3:11, Ісаї 60:20) або й навіть рухатис...

Книга Еноха як тло до 1-го і 2-го Петра та Юди. Частина 1

Я вже згадував про Книгу Еноха в Частині 12  (клацнути) із серії статей на тему космології. Обов'язково спершу  ознайомтеся з нею, оскільки матеріал взаємопов'язаний і тут я продовжую тему . Хоча значна частина цієї статті буде порівнянням текстів Писання, я наперед зазначу, що основним ресурсом для цієї розвідки стала стаття Пола Девідсона "The Book of Enoch as the Background to 1 Peter, 2 Peter, and Jude" ("Книга Еноха як тло до 1 Петра, 2 Петра та Юди"). Також тим, хто читає англійською і зареєстрований на ресурсі  https://www.academia.edu/ , рекомендую прочитати працю "The Literary Relationship between 1 Peter, 2 Peter, and Jude"  ("Літературний взаємозв'язок між посланнями 1-е Петра, 2-е Петра та Юди"). Наведені тут цитати будуть зі статті Пола Девідсона, а якщо ні, то ресурс буде вказаний. Коротка довідка про Першу книгу Еноха "Перша книга Еноха — це довгий п’ятичастинний єврейський твір, який складали поетапно від бл...

Бог створює твердь

Твердь небесна. Частина 1. Біблійна космологія В описі творення світу, що міститься в першому розділі Книги Буття, натрапляємо на одне дуже цікаве і малозрозуміле сучасному читачеві поняття — твердь: "І сказав Бог: "Нехай станеться твердь посеред води, і нехай відділяє вона між водою й водою ". І Бог твердь учинив, і відділив воду, що під твердю вона, і воду, що над твердю вона. І сталося так. І назвав Бог твердь "небо" . І був вечір, і був ранок — день другий" (Буття 1:6-8). Тут бачимо, що твердь була створена на другий день. У перший день Бог створив світло. Варто також відзначити, що до виникнення тверді і світла, за біблійною оповіддю щонайменше земля і темрява вже існували, але порядок творенн я — ц е окрема тема, якої торкатися поки що нема потреби. Отже, твердь. Читаючи цей уривочок з Буття, сучасна людина навіть не знає, що собі уявляти. Її уява не малює нічого конкретного. Натомість в античних людей картина одразу поставала перед очима,...