Перейти до основного вмісту

Єгипет: харам, халяль. Раджу почитати

Від мусульман нерідко можна почути про ексмусульман: вони, насамперед, ніколи й не були (справжніми) мусульманами. «Ти ніколи не був (справжнім) християнином» або «ти ніколи не мав особистих взаємин з Богом» — часто до ексхристиян кажуть християни, переконані, що їхній досвід пізнання Бога унікальний. Вони впевнені, що знають Істину, знають Бога на якомусь глибинному рівні. В основі такої впевненості переважно лежить не суто особистий досвід, але щось більше від самої людини: священні книги, традиції, громада, ритуали, а найчастіше — все разом. У цьому контексті вірний почувається так, що має міцну основу для своєї віри і світогляду. Сподіватися на раціональну оцінку цих позицій годі, якщо для цього не виникнуть якісь особливі умови.

У своїй книжці «Єгипет: харам, халяль» Пйотр Ібрагім Кальвас зображає життя в Єгипті без прикрас, показуючи всю його суперечливість та ірраціональність. Читається вона дуже легко, захоплює. Можна відчути симпатію автора до арабського мусульманського світу. Йому цікаво його досліджувати, бо сам він європеєць, який, щоправда, у зрілому віці прийняв іслам. Читаючи книжку, важко збагнути, як Пйотр не втратив віру, хоч і бачив на власні очі життя суспільства, побудованого на ісламі. Можливо, частково це можна пояснити тим, що його погляди близькі до суфізму — містичної течії в мусульманстві, тоді як єгиптяни здебільшого ортодоксальні суніти. Цікаво було б прочитати його першу книжку (ще не перекладену на українську) про молодість і навернення до ісламу — «Салам» (пол. Salam, 2003). В одному інтерв’ю він каже: «Це була духовна потреба, я багато років шукав в релігії сенс життя, і знайшов його в ісламі. Спершу це був іслам у традиційній версії. З роками я виховав у собі власну ісламську духовність, яка опиралась на суфізмі».

Цікаво в книжці показана проблема жіночого обрізання — калічення зовнішніх жіночих геніталій. Виявляється, цієї практики дотримуються не тільки мусульмани, але й православні копти. «Через це в Єгипті пройшли майже всі єгиптянки. І мусульманки, і християнки. Галя Юсуф, депутатка парламенту й феміністична активістка, стверджує, що це проблема не релігійної природи, а культурної, передовсім звичаєвої: «Дівчат обрізають, щоб у майбутньому вони не думали про секс. Ця гидота тягнеться ще з доісламських часів». Однак проблема міцно вкорінена в єгипетській релігійності. Попри те, що немає безпосередніх згадок в ісламській чи коптській догматиці, багато імамів і священників підтримують обрізання» (з глави «Пекло жінок»).

Хоч я вже мав певне уявлення про мусульманський світ, бо слухав історії людей, що росли в цьому середовищі й діляться своїм досвідом, ця книжка розширила і збагатила моє розуміння цього питання. Однозначно раджу читати всім. Український переклад видавництва «Човен» можна придбати в паперовому чи електронному вигляді.

Так само вам може бути цікава ця стаття про плоску землю в Корані.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Чому в Біблії Земля плоска

Плоска земля. Біблійна космологія Більшість уривків зі Святого Письма, які стосуються теми плоскої землі, розібрано в серії статей про твердь небесну. Раджу з ними ознайомитися, щоб мати повне уявлення про це поняття. І найкраще починати з Частини 1 . А тут я хочу навести аргументи на користь плоскої землі в Біблії, подавши вірші, які не були згадані раніше або безпосередньо не стосуються теми небесної тверді (хоча про твердь доведеться згадати). 1) Земля була створена до сонця, яке з'явилося аж на четвертий день ( Буття 1:1-19 ). Земля, як ми знаємо, обертається довкола Сонця. Створення сонця після землі має сенс тільки з перспективи людей в донауковому світі. Той, хто писав Буття, уявляв собі сонце, яке кружляє по небу, довкола землі. Очевидно, для нього логічно було припустити, що земля була створена першою. 2) Сонце в Біблії завжди рухається навкруг землі. Воно може зупинятися в разі потреби (Йова 9:7, Ісуса Навина 10:12-14, Авакума 3:11, Ісаї 60:20) або й навіть рухатис

Бог створює твердь

Твердь небесна. Частина 1. Біблійна космологія В описі творення світу, що міститься в першому розділі Книги Буття, натрапляємо на одне дуже цікаве і малозрозуміле сучасному читачеві поняття — твердь: "І сказав Бог: "Нехай станеться твердь посеред води, і нехай відділяє вона між водою й водою ". І Бог твердь учинив, і відділив воду, що під твердю вона, і воду, що над твердю вона. І сталося так. І назвав Бог твердь "небо" . І був вечір, і був ранок — день другий" (Буття 1:6-8). Тут бачимо, що твердь була створена на другий день. У перший день Бог створив світло. Варто також відзначити, що до виникнення тверді і світла, за біблійною оповіддю щонайменше земля і темрява вже існували, але порядок творенн я — ц е окрема тема, якої торкатися поки що нема потреби. Отже, твердь. Читаючи цей уривочок з Буття, сучасна людина навіть не знає, що собі уявляти. Її уява не малює нічого конкретного. Натомість в античних людей картина одразу поставала перед очима,

Книга Еноха як тло до 1-го і 2-го Петра та Юди. Частина 1

Я вже згадував про Книгу Еноха в Частині 12  (клацнути) із серії статей на тему космології. Обов'язково спершу  ознайомтеся з нею, оскільки матеріал взаємопов'язаний і тут я продовжую тему . Хоча значна частина цієї статті буде порівнянням текстів Писання, я наперед зазначу, що основним ресурсом для цієї розвідки стала стаття Пола Девідсона "The Book of Enoch as the Background to 1 Peter, 2 Peter, and Jude" ("Книга Еноха як тло до 1 Петра, 2 Петра та Юди"). Також тим, хто читає англійською і зареєстрований на ресурсі  https://www.academia.edu/ , рекомендую прочитати працю "The Literary Relationship between 1 Peter, 2 Peter, and Jude"  ("Літературний взаємозв'язок між посланнями 1-е Петра, 2-е Петра та Юди"). Наведені тут цитати будуть зі статті Пола Девідсона, а якщо ні, то ресурс буде вказаний. Коротка довідка про Першу книгу Еноха "Перша книга Еноха — це довгий п’ятичастинний єврейський твір, який складали поетапно від бл