Перейти до основного вмісту

Твердь у видінні Єзекіїля

Твердь небесна. Частина 8. Біблійна космологія


Тепер подивимось на останнє місце у Старому Завіті, де вжито гебрейське слово ракіа (твердь). Це перший розділ Книги Єзекіїля. Пророк Єзекіїль бачить видіння. Сталося це в "п'ятий рік полону царя Єгоякима", а отже йдеться про період вавилонської неволі. Відзначаємо собі, що події відбуваються значно пізніше від часу Ноєвого потопу.

Видіння Єзекіїля займає практично весь перший розділ книги. Я не буду детально аналізувати його, а зосереджуся більше на віршах, які стосуються теми тверді небесної.

Пророк бачить чотирьох дивовижних істот, які мають "подобу людини" (вірш 5): людські руки і ноги, телячі стопи, чотири обличчя (людини, лева, вола та орла) і крила. Істоти рухаються за допомогою коліс, що виглядають "ніби колесо в колесі" (вірш 16). Сказано, що в "колесах був дух істот" (вірш 20).

"А на головах тих живих істот була подоба небозводу, ніби грізний кришталь, розтягнений над їхніми головами згори" (Єзекіїля 1:22).

Бачимо, що над цими істотами була розтягнута "подоба небозводу", тобто щось подібне до небозводу. В оригіналі стоїть слово ракіа, що означає твердь. Ось як переклав цей вірш Хоменко: "Над головами ж у звірів була так, немов би твердь небесна, немов з блискучого кришталю, що розпростирався над їхніми головами". Ця "немов би твердь" — накриття в куполоподібній формі. Зроблене це накриття "немов з блискучого кришталю", а отже це міцна і прозора конструкція. Саме таким уявляли собі небо стародавні євреї: міцне, прозоре, а над ним води. Далі ми читаємо:

"І розлягався голос з-над небозводу, що над їхньою головою… А згори небозводу, що над їхньою головою, була подоба трону на вигляд каменя сапфіру; а на подобі трону була подоба на вигляд людини, на ньому згори. І бачив я… ніби огонь та сяйво навколо нього. Як вигляд веселки, що буває в хмарі в дощовий день, такий був вигляд сяйва навколо. Це був вигляд подоби Господньої слави! І коли я це побачив, я впав на обличчя своє, і почув голос, що говорив" (Єзекіїля 1:25-28).

На тверді стоїть трон, а на троні — Бог у вигляді людини. Бог огорнений яскравим сяйвом і говорить могутнім голосом. Далі Господь відкриває Єзекіїлю своє послання, про що можна прочитати в другому і подальших розділах книги. Варто відзначити, що ця картина відповідає решті біблійних уривків, де сказано, що Божий престол міститься над небесами, як-от Псалом 150:1: "Хваліть Бога в святині Його, хваліте Його на могутнім Його небозводі!".

Хтось може сказати, що не можна апелювати до цього видіння як до доказу твердого неба в Біблії. Мовляв, це просто образна мова та й годі. Проте це не так. За будь-яким образом чи символом лежить реальне поняття. Зокрема, тут, хоч самі істоти фантастичні, за кожною частинкою сукупного образу є істоти з реального життя: лев, віл, орел, теля, людина. Так само й за твердю з видіння лежить, у розумінні автора, твердь реальна, тому він і називає її "подоба небозводу", бо вона подібна до "справжньої" тверді.

Автори Біблії вірили в те, що небо тверде і розташоване порівняно недалеко. В історії про змішання мов у Вавилоні люди хочуть збудувати вежу, "а вершина її аж до неба" (Буття 11:9). Вони вірять, що можуть досягти цього неба. В іншій історії з Книги Буття Якову наснився сон, у якому по драбині з неба на землю спускалися ангели: "І снилось йому, — ось драбина поставлена на землю, а верх її сягав аж неба. І ось Анголи Божі виходили й сходили по ній" (Буття 28:12). Знов-таки, попри те, що це всього-на-всього сон, у тексті відбите уявлення про небеса як місце, де живуть духовні істоти і сам Бог. І це не якийсь інший духовний вимір, як уявляють сучасні релігійні люди, а фізичне місце над нами. Так само, як під нами, цебто під землею, згідно з Біблією також є фізичне місце, де перебувають померлі:

"Господь побиває й оживлює, до шеолу знижає й підносить до неба" (1 Самуїла 2:6)

Перейти до наступної статті "Чи знав автор Книги Йова, що Земля літає в космосі?" або до попередньої.


Видіння Єзекіїля

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Чому в Біблії Земля плоска

Плоска земля. Біблійна космологія Більшість уривків зі Святого Письма, які стосуються теми плоскої землі, розібрано в серії статей про твердь небесну. Раджу з ними ознайомитися, щоб мати повне уявлення про це поняття. І найкраще починати з Частини 1 . А тут я хочу навести аргументи на користь плоскої землі в Біблії, подавши вірші, які не були згадані раніше або безпосередньо не стосуються теми небесної тверді (хоча про твердь доведеться згадати). 1) Земля була створена до сонця, яке з'явилося аж на четвертий день ( Буття 1:1-19 ). Земля, як ми знаємо, обертається довкола Сонця. Створення сонця після землі має сенс тільки з перспективи людей в донауковому світі. Той, хто писав Буття, уявляв собі сонце, яке кружляє по небу, довкола землі. Очевидно, для нього логічно було припустити, що земля була створена першою. 2) Сонце в Біблії завжди рухається навкруг землі. Воно може зупинятися в разі потреби (Йова 9:7, Ісуса Навина 10:12-14, Авакума 3:11, Ісаї 60:20) або й навіть рухатис...

Книга Еноха як тло до 1-го і 2-го Петра та Юди. Частина 1

Я вже згадував про Книгу Еноха в Частині 12  (клацнути) із серії статей на тему космології. Обов'язково спершу  ознайомтеся з нею, оскільки матеріал взаємопов'язаний і тут я продовжую тему . Хоча значна частина цієї статті буде порівнянням текстів Писання, я наперед зазначу, що основним ресурсом для цієї розвідки стала стаття Пола Девідсона "The Book of Enoch as the Background to 1 Peter, 2 Peter, and Jude" ("Книга Еноха як тло до 1 Петра, 2 Петра та Юди"). Також тим, хто читає англійською і зареєстрований на ресурсі  https://www.academia.edu/ , рекомендую прочитати працю "The Literary Relationship between 1 Peter, 2 Peter, and Jude"  ("Літературний взаємозв'язок між посланнями 1-е Петра, 2-е Петра та Юди"). Наведені тут цитати будуть зі статті Пола Девідсона, а якщо ні, то ресурс буде вказаний. Коротка довідка про Першу книгу Еноха "Перша книга Еноха — це довгий п’ятичастинний єврейський твір, який складали поетапно від бл...

Бог створює твердь

Твердь небесна. Частина 1. Біблійна космологія В описі творення світу, що міститься в першому розділі Книги Буття, натрапляємо на одне дуже цікаве і малозрозуміле сучасному читачеві поняття — твердь: "І сказав Бог: "Нехай станеться твердь посеред води, і нехай відділяє вона між водою й водою ". І Бог твердь учинив, і відділив воду, що під твердю вона, і воду, що над твердю вона. І сталося так. І назвав Бог твердь "небо" . І був вечір, і був ранок — день другий" (Буття 1:6-8). Тут бачимо, що твердь була створена на другий день. У перший день Бог створив світло. Варто також відзначити, що до виникнення тверді і світла, за біблійною оповіддю щонайменше земля і темрява вже існували, але порядок творенн я — ц е окрема тема, якої торкатися поки що нема потреби. Отже, твердь. Читаючи цей уривочок з Буття, сучасна людина навіть не знає, що собі уявляти. Її уява не малює нічого конкретного. Натомість в античних людей картина одразу поставала перед очима,...