Твердь небесна. Частина 7. Біблійна космологія
Продовжуючи тему світил, розглянемо декілька примітних віршів з Біблії. Передусім звернемося до пророка Даниїла, який писав у часи вавилонського полону, а отже набагато пізніше від Ноєвого потопу:
"А розумні будуть
сяяти, як світила небозводу, а ті, хто привів багатьох до праведности, немов
зорі, навіки віків" (Даниїла 12:3).
В оригіналі небозвід — це
ракіа (гебр.). Огієнко вирішив перекласти ракіа як твердь лише в першому
розділі Книги Буття, а далі використовує термін небозвід. Натомість у Турконяка
вжито саме твердь: "І розумні засяють так, як світіння тверді…". Отож,
світила досі на своєму місці — на твердому небозводі, а праведники уподібнені
до них.
У попередній статті ми зацитували
Матвія 24:29, де сказано, що "зорі попадають з неба". Це не єдиний
вірш про падіння зірок:
"І небесні світила усі позникають, а небо, як звій книжковий, буде звинене, і всі його зорі попадають, як спадає оте виноградове листя, й як спадає з фіґовниці плід недозрілий!" (Iсаї 34:4).
Цей вірш із пророка Ісаї дуже цікавий. Зірки уподібнені до плодів фігового, або інжирного, дерева і виноградного листя. Небо (гебр. шамаїм) тут синонім тверді. Воно згорнеться, наче сувій, і зірки, які на ньому трималися, повідпадають, немов з дерева листя чи фіги. Образ зірок, які падають на землю, вказує на те, що в Біблії вони не літають у космічному просторі, а прикріплені до небесної тверді. Уявіть собі, як розгорнений аркуш поступово згортають і з нього сиплються прикріплені зірочки. Ще чіткішою буде картина, якщо замість сувою уявити напнутий намет, який згортають після відпочинку на природі. Бо ж саме у вигляді намету бачить небо пророк: "…Він небо простяг, мов тканину тонку, і розтягнув Він його, мов намета на мешкання" (Iсаї 40:22).
"І небесні світила усі позникають, а небо, як звій книжковий, буде звинене, і всі його зорі попадають, як спадає оте виноградове листя, й як спадає з фіґовниці плід недозрілий!" (Iсаї 34:4).
Цей вірш із пророка Ісаї дуже цікавий. Зірки уподібнені до плодів фігового, або інжирного, дерева і виноградного листя. Небо (гебр. шамаїм) тут синонім тверді. Воно згорнеться, наче сувій, і зірки, які на ньому трималися, повідпадають, немов з дерева листя чи фіги. Образ зірок, які падають на землю, вказує на те, що в Біблії вони не літають у космічному просторі, а прикріплені до небесної тверді. Уявіть собі, як розгорнений аркуш поступово згортають і з нього сиплються прикріплені зірочки. Ще чіткішою буде картина, якщо замість сувою уявити напнутий намет, який згортають після відпочинку на природі. Бо ж саме у вигляді намету бачить небо пророк: "…Він небо простяг, мов тканину тонку, і розтягнув Він його, мов намета на мешкання" (Iсаї 40:22).
У Книзі Об'явлення Івана
Богослова знаходимо той самий образ плодів фігового дерева, які падають на
землю від сильного вітру, а також небо у вигляді сувою:
"І на землю попадали
зорі небесні, як фіґове дерево ронить свої недозрілі плоди, коли потрясе
сильний вітер... І небо сховалось, згорнувшись, немов той сувій пергамену, і
кожна гора, і кожен острів порушилися з своїх місць..." (Об'явлення 6:13-14).
Стародавні євреї не знали
нічого про безмежний космос і про те, що зірки рухаються в ньому. Якщо уважно
прочитати Буття 1:14-18, то там кілька разів повторено мету створення світил:
світити над землею, відділяти день від ночі, керувати днем і ніччю, а ще бути
"знаками, і часами умовленими, і днями, і роками". Тобто, за Біблією,
зірки існують заради Землі, заради того, щоб люди по них орієнтувалися,
складали календарі і т. д. Слово знаки може стосуватися сузір'їв або знаків Зодіаку, які згадує, приміром, Йов:
"Чи зв'яжеш ти зав'язки Волосожару, чи розв'яжеш віжки в Оріона? Чи
виведеш часу свого Зодіяка, чи Воза з синами його попровадиш?" (Йова 38:31-32).
Ми знаємо тепер, що неозброєним оком на небі видно тільки невелику частинку
зірок, тобто більшість із них не мають ніякого стосунку до планети Земля і не
відіграють жодної ролі в житті людей. За сучасними даними у Всесвіті є 2
трильйони галактик, а число зірок у цих галактиках просто неймовірне — 300
секстильйонів! Для євреїв біблійних часів такі знання були недоступні, тому в Біблії вони не представлені.
Крім зір неозброєним
поглядом на небі можна побачити п’ять планет: Меркурій, Венеру, Марс, Юпітер і
Сатурн. Тисячі років люди вважали ці планети зірками. Слово планета (грец.
πλανήτης — той, що блукає) почали застосовувати, коли вчені помітили, як деякі
"зірки" рухаються поміж сузір'ями. Так ці світила стали планетами, тобто
"зірками, що блукають".
Названі п'ять планет згадані
і в Писанні, щоправда, не як планети в сучасному розумінні цього слова. В Ісаї
14:12 читаємо про "зірницю досвітню", яка в тексті асоціюється з вавилонським
царем (14:4). В оригіналі досвітня зірниця — це одне слово הֵילֵל (гебр. гейлель),
що було перекладене на латину словом lucifer (букв. "світлоносний"). Люцифер — первісно назва планети Венера
("ранкової зірки") як представниці світанку, а також назва божества в
римській міфології, яке пов'язували з цим світилом. Люцифера
вважали сином богині Еос і титана Астрея. У християнській теології Люцифером
стали називати Сатану, взявши це ім'я саме з латинського тексту Ісаї 14:12, хоч у Вульгаті це не власна назва, а загальна. Власним ім'ям слово стало в англійському перекладі KJV, бо перекладачі не переклали, а транслітерували латинське lucifer, написавши його з великої Lucifer. Оригінальне гебрейське слово гейлель ніколи не використовували як ім'я Сатани. Крім
цього вірша з Ісаї, більше воно ніде не вживається. Варто зазначити, що в
Новому Завіті, який написаний грецькою, а не гебрейською, з досвітньою зіркою порівнюється Ісус Христос:
Сатурн названий зорею Кеван,
якій ізраїльтяни поклонялися в пустелі: "Ви ж носили Саккута, свойого
царя, та Кевана, свої виображення, зорю ваших богів, що собі поробили"
(Амоса 5:26). Саккут — це шумерське божество, яке ототожнювали із Сатурном
(інше ім'я — Нінурта). Кеван — у зороастрійських текстах назва того ж Сатурна. Давні
сирійці та араби називали Сатурн Кайван. Аккадською мовою цю планету звали
Каяман.
Що стосується інших планет, то
Ґад і Мені в Ісаї 65:11 — це боги, які на небі представлені як Юпітер та Венера;
Нево, або Набу, (Ісаї 46:1) — божество шумерського міста Борсіппа, на небозводі —
Меркурій; Нереґал, або Нерґал, (2 Царів 17:30) — божество міста Кута, на
небозводі — Марс.
Про існування решти планет Сонячної системи люди не знали аж до днів наукового прогресу. Уран був відкритий 1781-го року, Нептун — 1846-го, а карликова планета Плутон — 1930-го. Відповідно, в Біблії ці космічні об'єкти не згадані в жодній формі: чи то зірок, чи то божеств із ними пов'язаних.
Рекомендую також прочитати дотичну статтю про "військо небесне".
Перейти до наступної статті "Твердь у видінні Єзекіїля" або до попередньої.
Гравюра, датована 1475-м роком, на якій зображені: (згори вниз) Бог та ангели, твердь небесна, Сатурн, Юпітер, Марс, Сонце, Меркурій, Венера, Місяць, вогонь, повітря, земля і вода.
Коментарі
Дописати коментар