Перейти до основного вмісту

Світила на небозводі. Продовження

Твердь небесна. Частина 7. Біблійна космологія


Продовжуючи тему світил, розглянемо декілька примітних віршів з Біблії. Передусім звернемося до пророка Даниїла, який писав у часи вавилонського полону, а отже набагато пізніше від Ноєвого потопу:

"А розумні будуть сяяти, як світила небозводу, а ті, хто привів багатьох до праведности, немов зорі, навіки віків" (Даниїла 12:3).

В оригіналі небозвід — це ракіа (гебр.). Огієнко вирішив перекласти ракіа як твердь лише в першому розділі Книги Буття, а далі використовує термін небозвід. Натомість у Турконяка вжито саме твердь: "І розумні засяють так, як світіння тверді…". Отож, світила досі на своєму місці — на твердому небозводі, а праведники уподібнені до них.

У попередній статті ми зацитували Матвія 24:29, де сказано, що "зорі попадають з неба". Це не єдиний вірш про падіння зірок:

"І небесні світила усі позникають, а небо, як звій книжковий, буде звинене, і всі його зорі попадають, як спадає оте виноградове листя, й як спадає з фіґовниці плід недозрілий!" (Iсаї 34:4).


Цей вірш із пророка Ісаї дуже цікавий. Зірки уподібнені до плодів фігового, або інжирного, дерева і виноградного листя. Небо (гебр. шамаїм) тут синонім тверді. Воно згорнеться, наче сувій, і зірки, які на ньому трималися, повідпадають, немов з дерева листя чи фіги. Образ зірок, які падають на землю, вказує на те, що в Біблії вони не літають у космічному просторі, а прикріплені до небесної тверді. Уявіть собі, як розгорнений аркуш поступово згортають і з нього сиплються прикріплені зірочки. Ще чіткішою буде картина, якщо замість сувою уявити напнутий намет, який згортають після відпочинку на природі. Бо ж саме у вигляді намету бачить небо пророк: "…Він небо простяг, мов тканину тонку, і розтягнув Він його, мов намета на мешкання" (Iсаї 40:22).

У Книзі Об'явлення Івана Богослова знаходимо той самий образ плодів фігового дерева, які падають на землю від сильного вітру, а також небо у вигляді сувою:

на землю попадали зорі небесні, як фіґове дерево ронить свої недозрілі плоди, коли потрясе сильний вітер... І небо сховалось, згорнувшись, немов той сувій пергамену, і кожна гора, і кожен острів порушилися з своїх місць..." (Об'явлення 6:13-14).

Стародавні євреї не знали нічого про безмежний космос і про те, що зірки рухаються в ньому. Якщо уважно прочитати Буття 1:14-18, то там кілька разів повторено мету створення світил: світити над землею, відділяти день від ночі, керувати днем і ніччю, а ще бути "знаками, і часами умовленими, і днями, і роками". Тобто, за Біблією, зірки існують заради Землі, заради того, щоб люди по них орієнтувалися, складали календарі і т. д. Слово знаки може стосуватися сузір'їв або знаків Зодіаку, які згадує, приміром, Йов:

"Чи зв'яжеш ти зав'язки Волосожару, чи розв'яжеш віжки в Оріона? Чи виведеш часу свого Зодіяка, чи Воза з синами його попровадиш?" (Йова 38:31-32).

Ми знаємо тепер, що неозброєним оком на небі видно тільки невелику частинку зірок, тобто більшість із них не мають ніякого стосунку до планети Земля і не відіграють жодної ролі в житті людей. За сучасними даними у Всесвіті є 2 трильйони галактик, а число зірок у цих галактиках просто неймовірне — 300 секстильйонів! Для євреїв біблійних часів такі знання були недоступні, тому в Біблії вони не представлені.

Крім зір неозброєним поглядом на небі можна побачити п’ять планет: Меркурій, Венеру, Марс, Юпітер і Сатурн. Тисячі років люди вважали ці планети зірками. Слово планета (грец. πλανήτης — той, що блукає) почали застосовувати, коли вчені помітили, як деякі "зірки" рухаються поміж сузір'ями. Так ці світила стали планетами, тобто "зірками, що блукають".

Названі п'ять планет згадані і в Писанні, щоправда, не як планети в сучасному розумінні цього слова. В Ісаї 14:12 читаємо про "зірницю досвітню", яка в тексті асоціюється з вавилонським царем (14:4). В оригіналі досвітня зірниця — це одне слово הֵילֵל (гебр. гейлель), що було перекладене на латину словом lucifer (букв. "світлоносний"). Люцифер — первісно назва планети Венера ("ранкової зірки") як представниці світанку, а також назва божества в римській міфології, яке пов'язували з цим світилом. Люцифера вважали сином богині Еос і титана Астрея. У християнській теології Люцифером стали називати Сатану, взявши це ім'я саме з латинського тексту Ісаї 14:12, хоч у Вульгаті це не власна назва, а загальна. Власним ім'ям слово стало в англійському перекладі KJV, бо перекладачі не переклали, а транслітерували латинське lucifer, написавши його з великої Lucifer. Оригінальне гебрейське слово гейлель ніколи не використовували як ім'я Сатани. Крім цього вірша з Ісаї, більше воно ніде не вживається. Варто зазначити, що в Новому Завіті, який написаний грецькою, а не гебрейською, з досвітньою зіркою порівнюється Ісус Христос:

"Я, Ісус, послав Свого Ангола, щоб засвідчити вам це у Церквах. Я корінь і рід Давидів, зоря ясна і досвітня!" (Об'явлення 22:16)

Сатурн названий зорею Кеван, якій ізраїльтяни поклонялися в пустелі: "Ви ж носили Саккута, свойого царя, та Кевана, свої виображення, зорю ваших богів, що собі поробили" (Амоса 5:26). Саккут — це шумерське божество, яке ототожнювали із Сатурном (інше ім'я — Нінурта). Кеван — у зороастрійських текстах назва того ж Сатурна. Давні сирійці та араби називали Сатурн Кайван. Аккадською мовою цю планету звали Каяман.

Що стосується інших планет, то Ґад і Мені в Ісаї 65:11 — це боги, які на небі представлені як Юпітер та Венера; Нево, або Набу, (Ісаї 46:1) — божество шумерського міста Борсіппа, на небозводі — Меркурій; Нереґал, або Нерґал, (2 Царів 17:30) — божество міста Кута, на небозводі — Марс.

Про існування решти планет Сонячної системи люди не знали аж до днів наукового прогресу. Уран був відкритий 1781-го року, Нептун — 1846-го, а карликова планета Плутон — 1930-го. Відповідно, в Біблії ці космічні об'єкти не згадані в жодній формі: чи то зірок, чи то божеств із ними пов'язаних.

Рекомендую також прочитати дотичну статтю про "військо небесне".


Перейти до наступної статті "Твердь у видінні Єзекіїля" або до попередньої.

Гравюра, датована 1475-м роком, на якій зображені: (згори вниз) Бог та ангели, твердь небесна, Сатурн, Юпітер, Марс, Сонце, Меркурій, Венера, Місяць, вогонь, повітря, земля і вода. 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Чому в Біблії Земля плоска

Плоска земля. Біблійна космологія Більшість уривків зі Святого Письма, які стосуються теми плоскої землі, розібрано в серії статей про твердь небесну. Раджу з ними ознайомитися, щоб мати повне уявлення про це поняття. І найкраще починати з Частини 1 . А тут я хочу навести аргументи на користь плоскої землі в Біблії, подавши вірші, які не були згадані раніше або безпосередньо не стосуються теми небесної тверді (хоча про твердь доведеться згадати). 1) Земля була створена до сонця, яке з'явилося аж на четвертий день ( Буття 1:1-19 ). Земля, як ми знаємо, обертається довкола Сонця. Створення сонця після землі має сенс тільки з перспективи людей в донауковому світі. Той, хто писав Буття, уявляв собі сонце, яке кружляє по небу, довкола землі. Очевидно, для нього логічно було припустити, що земля була створена першою. 2) Сонце в Біблії завжди рухається навкруг землі. Воно може зупинятися в разі потреби (Йова 9:7, Ісуса Навина 10:12-14, Авакума 3:11, Ісаї 60:20) або й навіть рухатис...

Книга Еноха як тло до 1-го і 2-го Петра та Юди. Частина 1

Я вже згадував про Книгу Еноха в Частині 12  (клацнути) із серії статей на тему космології. Обов'язково спершу  ознайомтеся з нею, оскільки матеріал взаємопов'язаний і тут я продовжую тему . Хоча значна частина цієї статті буде порівнянням текстів Писання, я наперед зазначу, що основним ресурсом для цієї розвідки стала стаття Пола Девідсона "The Book of Enoch as the Background to 1 Peter, 2 Peter, and Jude" ("Книга Еноха як тло до 1 Петра, 2 Петра та Юди"). Також тим, хто читає англійською і зареєстрований на ресурсі  https://www.academia.edu/ , рекомендую прочитати працю "The Literary Relationship between 1 Peter, 2 Peter, and Jude"  ("Літературний взаємозв'язок між посланнями 1-е Петра, 2-е Петра та Юди"). Наведені тут цитати будуть зі статті Пола Девідсона, а якщо ні, то ресурс буде вказаний. Коротка довідка про Першу книгу Еноха "Перша книга Еноха — це довгий п’ятичастинний єврейський твір, який складали поетапно від бл...

Бог створює твердь

Твердь небесна. Частина 1. Біблійна космологія В описі творення світу, що міститься в першому розділі Книги Буття, натрапляємо на одне дуже цікаве і малозрозуміле сучасному читачеві поняття — твердь: "І сказав Бог: "Нехай станеться твердь посеред води, і нехай відділяє вона між водою й водою ". І Бог твердь учинив, і відділив воду, що під твердю вона, і воду, що над твердю вона. І сталося так. І назвав Бог твердь "небо" . І був вечір, і був ранок — день другий" (Буття 1:6-8). Тут бачимо, що твердь була створена на другий день. У перший день Бог створив світло. Варто також відзначити, що до виникнення тверді і світла, за біблійною оповіддю щонайменше земля і темрява вже існували, але порядок творенн я — ц е окрема тема, якої торкатися поки що нема потреби. Отже, твердь. Читаючи цей уривочок з Буття, сучасна людина навіть не знає, що собі уявляти. Її уява не малює нічого конкретного. Натомість в античних людей картина одразу поставала перед очима,...