Твердь небесна. Частина 12. Біблійна космологія
У цій статті поговоримо про твердь небесну в Книзі Еноха — апокрифічному творі ІІ-І століття до н.е., який не ввійшов у канон Біблії, проте до остаточного сформування канону його вважали авторитетним джерелом багато ранніх християн. Зокрема, є чимало алюзій на Книгу Еноха в Новому Завіті.
Дослівна цитата з Книги Еноха 1:9 міститься в Посланні Юди (тут посилання на російський переклад Книги Еноха):
"Про них же звіщав був Енох, сьомий від Адама, і казав: "Ось іде Господь зо Своїми десятками тисяч святих, щоб суд учинити над усіма, і винуватити всіх безбожних за всі вчинки безбожности їхньої, що безбожно накоїли, та за всі жорстокі слова, що їх говорили на Нього безбожні грішники" (Юди 1:14-15).
Очевидно, що автор послання, який називає себе Юдою, сприймав цей твір на́тхненим Словом Божим поряд з іншими книгами Старого Завіту. Канон, як відомо, тоді ще не був сформований. Бачимо, що Юда вважає автором цієї апокрифічної книги самого Еноха ("звіщав був Енох"), який згідно з Книгою Буття 5:1-18 був "сьомий від Адама". Крім цієї безпосередньої цитати (яка починається зі слів "Ось іде..."), Юда згадує суперечку архангела Михаїла з дияволом про тіло Мойсея, що також може мати стосунок до Книги Еноха, як і до іншого апокрифа під назвою Вознесіння Мойсея. Зазначу, що в канонічних книгах Старого Завіту ця історія не описана.
Серед інших уривків, які містять алюзії на Книгу Еноха, можна виділити 2 Петра 2:4-5:
"Бо як Бог Анголів, що згрішили, не помилував був, а в кайданах темряви вкинув до аду, і передав зберігати на суд; і Він не помилував першого світу, а зберіг самовосьмого Ноя, проповідника праведности, і навів потопа на світ безбожних..." (2 Петра 2:4-5).
Книга Еноха, на відміну від Книги Буття, безпосередньо пов'язує діяльність упалих ангелів з Ноєвим потопом, який був потрібний для того, щоб винищити спільне потомство цих ангелів з "дочками людськими" — нефілімів. Бог судить грішних ангелів і наказує архангелу Михаїлу:
"...міцно зв'яжи їх під пагорбами землі на сімдесят pодів до дня сyду над ними і до закінчення pодів, поки не звеpшиться останній сyд над усією вічністю. У ті дні їх кинуть в огненнy безодню; на мyкy і в кайдани вони бyдyть ув'язнені на всю вічність" (Еноха 10:12-13).
Поміж іншим, цікавий також той факт, що словосполучення Цар над царями та Господь над панами, які вживаються три рази в Новому Завіті, не трапляються ніде у Старому Завіті, проте в Книзі Еноха вони є (Еноха 9:4).
Але зараз нас передусім цікавить космологія, представлена в цій старовинній праці. Тож до цього й перейдемо:
"І я бачив сховища всіх вітрів, і бачив, як ними Він прикрасив усе творіння, і я бачив підстави землі.
І я побачив наріжний камінь землі. І побачив чотири вітри, які носять землю та основи неба.
І я бачив, як вітри простягаються на висоту небес, і як вони носяться між небом і землею; вони — стовпи небес.
І я бачив вітри, які обертають небо, які несуть круг сонця і всі зірки до заходу.
І я бачив вітри на землі, які підтримують хмари, і бачив шляхи ангелів. І я побачив на кінці землі підстави неба" (Еноха 18:1-5)
Цей уривок містить певні слова і фрази, які можна знайти в Біблії, зокрема "чотири вітри" та "підстави землі". На краю землі, як бачимо, на підставах розташована небесна твердь. Порівняйте з цим віршем:
"І тоді Він пошле Анголів і зберуть Його вибраних від вітрів чотирьох, від краю землі до край-неба" (Марка 13:27).
Бачимо тут, що десь там на краю землі, за океаном, небо лежить на своїх підставах. На око це так і сприймається: за горизонтом мусить бути місце, де небо торкається землі.
"І ось перший закон світил: світило, зване сонцем, сходить у небесній брамі на сході, а сідає в західній небесній брамі.
І я побачив шість брам, з яких сходить сонце, і шість брам, в які заходить сонце, і місяць також сходить і заходить у брами, і поводирів зірок разом з тими, кого вони ведуть. Їх шість на сході і шість на заході, всі на своєму місці, одне поряд з іншим; і є багато вікон на південь і північ від цих брам.
І спочатку сходить більше світило, зване сонцем, і його круг подібний до круга неба, і воно цілком сповнене вогню, який дає світло й тепло" (Еноха 72:2-4).
І тут бачимо те, про що говорилося в попередніх статтях: сонце рухається навколо землі, сузір'я також переміщаються по небу, "круг неба" (як в Йова 22:14), сонце проходить через "вікна" у тверді небесній.
На окрему статтю заслуговує аналіз новозавітних послань у світлі Книги Еноха. Ідеться насамперед про листи Юди та 1-е і 2-е Петра. А поки що можна відзначити помітний вплив Книги Еноха на ранню Церкву. Бачимо так само, що в цій книзі яскраво виражені давні погляди євреїв на будову світу.
Коментарі
Дописати коментар