Перейти до основного вмісту

Твердь в апокрифічній Книзі Еноха

Твердь небесна. Частина 12. Біблійна космологія


У цій статті поговоримо про твердь небесну в Книзі Еноха — апокрифічному творі ІІ-І століття до н.е., який не ввійшов у канон Біблії, проте до остаточного сформування канону його вважали авторитетним джерелом багато ранніх християн. Зокрема, є чимало алюзій на Книгу Еноха в Новому Завіті.

Дослівна цитата з Книги Еноха 1:9 міститься в Посланні Юди (тут посилання на російський переклад Книги Еноха):

"Про них же звіщав був Енох, сьомий від Адама, і казав: "Ось іде Господь зо Своїми десятками тисяч святих, щоб суд учинити над усіма, і винуватити всіх безбожних за всі вчинки безбожности їхньої, що безбожно накоїли, та за всі жорстокі слова, що їх говорили на Нього безбожні грішники" (Юди 1:14-15).

Очевидно, що автор послання, який називає себе Юдою, сприймав цей твір на́тхненим Словом Божим поряд з іншими книгами Старого Завіту. Канон, як відомо, тоді 
ще не був сформований. Бачимо, що Юда вважає автором цієї апокрифічної книги самого Еноха ("звіщав був Енох"), який згідно з Книгою Буття 5:1-18 був "сьомий від Адама". Крім цієї безпосередньої цитати (яка починається зі слів "Ось іде..."), Юда згадує суперечку архангела Михаїла з дияволом про тіло Мойсея, що також може мати стосунок до Книги Еноха, як і до іншого апокрифа під назвою Вознесіння Мойсея. Зазначу, що в канонічних книгах Старого Завіту ця історія не описана.

Серед інших уривків, які містять алюзії на Книгу Еноха, можна виділити 2 Петра 2:4-5:

"Бо як Бог Анголів, що згрішили, не помилував був, а в кайданах темряви вкинув до аду, і передав зберігати на суд; і Він не помилував першого світу, а зберіг самовосьмого Ноя, проповідника праведности, і навів потопа на світ безбожних..." (2 Петра 2:4-5).

Книга Еноха, на відміну від Книги Буття, безпосередньо пов'язує діяльність упалих ангелів з Ноєвим потопом, який був потрібний для того, щоб винищити спільне потомство цих ангелів з "дочками людськими" — нефілімів. Бог судить грішних ангелів і наказує архангелу Михаїлу:

"...міцно зв'яжи їх під пагорбами землі на сімдесят pодів до дня сyду над ними і до закінчення pодів, поки не звеpшиться останній сyд над усією вічністю. У ті дні їх кинуть в огненнy безодню; на мyкy і в кайдани вони бyдyть ув'язнені на всю вічність" (Еноха 10:12-13).

Поміж іншим, цікавий також той факт, що словосполучення Цар над царями та Господь над панами, які вживаються три рази в Новому Завіті, не трапляються ніде у Старому Завіті, проте в Книзі Еноха вони є (Еноха 9:4).

Але зараз нас передусім цікавить космологія, представлена в цій старовинній праці. Тож до цього й перейдемо:

"І я бачив сховища всіх вітрів, і бачив, як ними Він прикрасив усе творіння, і я бачив підстави землі.
І я побачив наріжний камінь землі. І побачив чотири вітри, які носять землю та основи неба.
І я бачив, як вітри простягаються на висоту небес, і як вони носяться між небом і землею; вони — стовпи небес.
І я бачив вітри, які обертають небо, які несуть круг сонця і всі зірки до заходу.
І я бачив вітри на землі, які підтримують хмари, і бачив шляхи ангелів. І я побачив на кінці землі підстави неба"
(Еноха 18:1-5)

Цей уривок містить певні слова і фрази, які можна знайти в Біблії, зокрема "чотири вітри" та "підстави землі". На краю землі, як бачимо, на підставах розташована небесна твердь. Порівняйте з цим віршем:


"І тоді Він пошле Анголів і зберуть Його вибраних від вітрів чотирьох, від краю землі до край-неба(Марка 13:27).

"І звідти я пішов на край землі, і побачив там великих тварин, що відрізняються одна від одної, а також птахів, які різнилися формою, красою та голосом — кожна відрізнялася від решти. І на схід від цих тварин я побачив краї землі, на яких покоїться небо, і відчинені брами неба" (Еноха 33:1-2).

Бачимо тут, що десь там на краю землі, за океаном, небо лежить на своїх підставах. На око це так і сприймається: за горизонтом мусить бути місце, де небо торкається землі.

"І ось перший закон світил: світило, зване сонцем, сходить у небесній брамі на сході, а сідає в західній небесній брамі.
І я побачив шість брам, з яких сходить сонце, і шість брам, в які заходить сонце, і місяць також сходить і заходить у брами, і поводирів зірок разом з тими, кого вони ведуть. Їх шість на сході і шість на заході, всі на своєму місці, одне поряд з іншим; і є багато вікон на південь і північ від цих брам.
І спочатку сходить більше світило, зване сонцем, і його круг подібний до круга неба, і воно цілком сповнене вогню, який дає світло й тепло"
(Еноха 72:2-4).

І тут бачимо те, про що говорилося в попередніх статтях: сонце рухається навколо землі, сузір'я також переміщаються по небу, "круг неба" (як в Йова 22:14), сонце проходить через "вікна" у тверді небесній.

На окрему статтю заслуговує аналіз новозавітних послань у світлі Книги Еноха. Ідеться насамперед про листи Юди та 1-е і 2-е Петра. А поки що можна відзначити помітний вплив Книги Еноха на ранню Церкву. Бачимо так само, що в цій книзі яскраво виражені давні погляди євреїв на будову світу.


Перейти до наступної статті "Космологія отців Церкви та реформаторів" або до попередньої статті.

Малюнок "Стародавня єврейська концепція всесвіту"

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Чому в Біблії Земля плоска

Плоска земля. Біблійна космологія Більшість уривків зі Святого Письма, які стосуються теми плоскої землі, розібрано в серії статей про твердь небесну. Раджу з ними ознайомитися, щоб мати повне уявлення про це поняття. І найкраще починати з Частини 1 . А тут я хочу навести аргументи на користь плоскої землі в Біблії, подавши вірші, які не були згадані раніше або безпосередньо не стосуються теми небесної тверді (хоча про твердь доведеться згадати). 1) Земля була створена до сонця, яке з'явилося аж на четвертий день ( Буття 1:1-19 ). Земля, як ми знаємо, обертається довкола Сонця. Створення сонця після землі має сенс тільки з перспективи людей в донауковому світі. Той, хто писав Буття, уявляв собі сонце, яке кружляє по небу, довкола землі. Очевидно, для нього логічно було припустити, що земля була створена першою. 2) Сонце в Біблії завжди рухається навкруг землі. Воно може зупинятися в разі потреби (Йова 9:7, Ісуса Навина 10:12-14, Авакума 3:11, Ісаї 60:20) або й навіть рухатис...

Книга Еноха як тло до 1-го і 2-го Петра та Юди. Частина 1

Я вже згадував про Книгу Еноха в Частині 12  (клацнути) із серії статей на тему космології. Обов'язково спершу  ознайомтеся з нею, оскільки матеріал взаємопов'язаний і тут я продовжую тему . Хоча значна частина цієї статті буде порівнянням текстів Писання, я наперед зазначу, що основним ресурсом для цієї розвідки стала стаття Пола Девідсона "The Book of Enoch as the Background to 1 Peter, 2 Peter, and Jude" ("Книга Еноха як тло до 1 Петра, 2 Петра та Юди"). Також тим, хто читає англійською і зареєстрований на ресурсі  https://www.academia.edu/ , рекомендую прочитати працю "The Literary Relationship between 1 Peter, 2 Peter, and Jude"  ("Літературний взаємозв'язок між посланнями 1-е Петра, 2-е Петра та Юди"). Наведені тут цитати будуть зі статті Пола Девідсона, а якщо ні, то ресурс буде вказаний. Коротка довідка про Першу книгу Еноха "Перша книга Еноха — це довгий п’ятичастинний єврейський твір, який складали поетапно від бл...

Бог створює твердь

Твердь небесна. Частина 1. Біблійна космологія В описі творення світу, що міститься в першому розділі Книги Буття, натрапляємо на одне дуже цікаве і малозрозуміле сучасному читачеві поняття — твердь: "І сказав Бог: "Нехай станеться твердь посеред води, і нехай відділяє вона між водою й водою ". І Бог твердь учинив, і відділив воду, що під твердю вона, і воду, що над твердю вона. І сталося так. І назвав Бог твердь "небо" . І був вечір, і був ранок — день другий" (Буття 1:6-8). Тут бачимо, що твердь була створена на другий день. У перший день Бог створив світло. Варто також відзначити, що до виникнення тверді і світла, за біблійною оповіддю щонайменше земля і темрява вже існували, але порядок творенн я — ц е окрема тема, якої торкатися поки що нема потреби. Отже, твердь. Читаючи цей уривочок з Буття, сучасна людина навіть не знає, що собі уявляти. Її уява не малює нічого конкретного. Натомість в античних людей картина одразу поставала перед очима,...