Перейти до основного вмісту

Що таке третє небо?

Твердь небесна. Частина 14. Біблійна космологія


Апостол Павло пише в Другому посланні до Коринтян 12:2: "Я знаю чоловіка в Христі, що він чотирнадцять років тому чи в тілі, не знаю, чи без тіла, не знаю, знає Бог — був узятий до третього неба".

Практично всі дослідники Писання сходяться на тому, що Павло говорить тут про себе. Імовірно, йдеться про видіння, яке він пережив. Що ж це за "третє небо", на якому він побував?

Ось що пише Дуґлас Вард на християнському ресурсі The Voice ("Голос"):

"Євреї того часу не мали наукових знань, які ми сприймаємо як належне, тому вони не думали про світ по-науковому. Натомість вони намагалися концептуалізувати світ, відштовхуючись від того, що знали, і зазвичай вони описували його візуально. Отже, міркуючи про всесвіт, вони сконструювали багатошаровий світ, подібний до великої цибулі, складений з різних шарів із фізичним світом, де живуть люди, в центрі. Ці шари у Старому Завіті називали "твердь" або "шамаїм" (небеса, небо), а в Новому Завіті — "небеса". Є багато інших позабіблійних книг і творів, в яких також описані ці шари. Цю модель використовували аж до середньовіччя (1400-і рр.), коли Данте написав про різні рівні неба і пекла.

Найчастіше ця модель складалася із семи небес, але в кількох творах мовиться тільки про три шари. Незважаючи на те, що кількість шарів була різна, ці моделі всесвіту мали деякі спільні риси. Найнижче небо, ядро "цибулі" — це видимий фізичний світ, який можуть бачити всі люди. У більшості цих моделей друге небо складається з води, великого моря і тверді, що відділяє землю від небесних істот. Ця вода, яка оточувала землю, стала загальним символом хаосу та безладу, які загрожували поглинути світ. І часто ці води розуміли як зібрані на майбутній суд, коли їх знову спустять, щоб знищити неправедних. Однак третє небо було поза людським зором. Це було житло Бога та його небесних істот, яких він посилав захищати Ізраїль і праведних. Тож, коли Павло стверджує, що бачив воскреслого Христа, він описує свій досвід такими мовними засобами, які він та інші могли зрозуміти. У цьому культурному контексті він міг припустити, що Бог узяв його до місця, де можна було побачити духовних істот і воскреслого Христа".

"У неканонічній Другій книзі Еноха третє небо описане як місце "між тлінністю й нетлінністю", в якому росте Дерево життя, місце, "де Господь спочиває, коли підіймається в рай" (розділ 8). Два джерела на "третьому небі" — одне з молока, а друге з меду — разом з двома іншими — з вина та оливи — стікають у райський сад (вірш 6)" (зі статті Third Heaven в англійській Вікіпедії).

Згідно з ісламською традицією, Мі'радж Мухаммеда (сходження крізь небеса) включав у себе вхід на "третє небо" в супроводі ангела Гавриїла, коли він зустрів Йосипа (з Книги Буття), який тепло його прийняв.

Про космологію в Корані поговоримо в наступній статті. Та оскільки тут мова йде про шари небес, цей вірш буде доречний: 

"і спорудили над вами сім твердинь..." (Коран, сура 78:12).

Сім твердинь тут — це сім небес над людьми, тобто над землею. До речі, поширений вислів "бути на сьомому небі від щастя" походить саме від давніх космологічних уявлень:

"Ми часто так говоримо про велику ра­дість, але не всі знають, звідкіля взявся цей вислів і що саме він означав колись. А вислів цей дуже давній. Ще Аристотель, великий грецький учений і філософ IV ст. до н. е., вжив його в творі «Про небо». Пояснюючи, як влаш­товане небесне склепіння (у давнину гадали, що небо — це тверда шкаралупа, яка накриває землю), Аристотель висло­вив нову для того часу думку: небо — це сім непорушних кришталевих півкуль, ніби вкладених одна в одну. До кож­ної небесної  «сфери» прикріплені зірки й планети. Сьоме небо — найвище.  Отже, уявляти себе на сьомому небі — те саме, що бути на вершині щастя". (Джерело тут)

А на цій картинці можна побачити, яким уявляли собі всесвіт вавилоняни:

Трьох'ярусний всесвіт
[Згори вниз: води хаосу; ярус 1 — три неба; ярус 2 — земля; ярус 3 — араллу (як шеол чи гадес у пізньому Ізраїлі та Греції; води над і під землею]

Перейти до наступної статті "Що каже Коран про небеса?" або до попередньої.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Чому в Біблії Земля плоска

Плоска земля. Біблійна космологія Більшість уривків зі Святого Письма, які стосуються теми плоскої землі, розібрано в серії статей про твердь небесну. Раджу з ними ознайомитися, щоб мати повне уявлення про це поняття. І найкраще починати з Частини 1 . А тут я хочу навести аргументи на користь плоскої землі в Біблії, подавши вірші, які не були згадані раніше або безпосередньо не стосуються теми небесної тверді (хоча про твердь доведеться згадати). 1) Земля була створена до сонця, яке з'явилося аж на четвертий день ( Буття 1:1-19 ). Земля, як ми знаємо, обертається довкола Сонця. Створення сонця після землі має сенс тільки з перспективи людей в донауковому світі. Той, хто писав Буття, уявляв собі сонце, яке кружляє по небу, довкола землі. Очевидно, для нього логічно було припустити, що земля була створена першою. 2) Сонце в Біблії завжди рухається навкруг землі. Воно може зупинятися в разі потреби (Йова 9:7, Ісуса Навина 10:12-14, Авакума 3:11, Ісаї 60:20) або й навіть рухатис...

Книга Еноха як тло до 1-го і 2-го Петра та Юди. Частина 1

Я вже згадував про Книгу Еноха в Частині 12  (клацнути) із серії статей на тему космології. Обов'язково спершу  ознайомтеся з нею, оскільки матеріал взаємопов'язаний і тут я продовжую тему . Хоча значна частина цієї статті буде порівнянням текстів Писання, я наперед зазначу, що основним ресурсом для цієї розвідки стала стаття Пола Девідсона "The Book of Enoch as the Background to 1 Peter, 2 Peter, and Jude" ("Книга Еноха як тло до 1 Петра, 2 Петра та Юди"). Також тим, хто читає англійською і зареєстрований на ресурсі  https://www.academia.edu/ , рекомендую прочитати працю "The Literary Relationship between 1 Peter, 2 Peter, and Jude"  ("Літературний взаємозв'язок між посланнями 1-е Петра, 2-е Петра та Юди"). Наведені тут цитати будуть зі статті Пола Девідсона, а якщо ні, то ресурс буде вказаний. Коротка довідка про Першу книгу Еноха "Перша книга Еноха — це довгий п’ятичастинний єврейський твір, який складали поетапно від бл...

Бог створює твердь

Твердь небесна. Частина 1. Біблійна космологія В описі творення світу, що міститься в першому розділі Книги Буття, натрапляємо на одне дуже цікаве і малозрозуміле сучасному читачеві поняття — твердь: "І сказав Бог: "Нехай станеться твердь посеред води, і нехай відділяє вона між водою й водою ". І Бог твердь учинив, і відділив воду, що під твердю вона, і воду, що над твердю вона. І сталося так. І назвав Бог твердь "небо" . І був вечір, і був ранок — день другий" (Буття 1:6-8). Тут бачимо, що твердь була створена на другий день. У перший день Бог створив світло. Варто також відзначити, що до виникнення тверді і світла, за біблійною оповіддю щонайменше земля і темрява вже існували, але порядок творенн я — ц е окрема тема, якої торкатися поки що нема потреби. Отже, твердь. Читаючи цей уривочок з Буття, сучасна людина навіть не знає, що собі уявляти. Її уява не малює нічого конкретного. Натомість в античних людей картина одразу поставала перед очима,...