Твердь небесна. Частина 5. Біблійна космологія
Заява: твердь зникла після потопу, тому сьогодні ми її не бачимо.Коротка відповідь: біблійна твердь лишилася на місці після потопу.
Деякі креаціоністи заявляють, що твердь небесна зникла після потопу, однак автори Біблії про це не підозрювали. Загати небесні зачинились, дощ перестав і фірмамент лишився на своєму місці. Нагадаю, що твердь і фірмамент — це те саме. Фірмамент — слово латинського походження. Більше про терміни тут.
Відповідно до біблійної оповіді після потопу живими на землі залишилися тільки Ной та його родина. І далі ми маємо справу з післяпотопними реаліями. Усі наступні книги Біблії описують час після цього катаклізму. Якщо взяти, наприклад, Книгу Йова, яку вважають найдавнішою книгою Біблії, то події в ній відбуваються в період біблійних патріархів, тобто однозначно після потопу, хоч дослідники й не мають єдиної думки про те, коли саме.
Отож, тепер можна перейти
до уривків, в яких ідеться про небесне склепіння. Тільки спершу пригадаємо
собі, що в Бутті 1 Бог створює твердь (гебр. ракіа) і називає твердь небом (гебр.
шамаїм). Твердь таким чином стає частиною структури небес, небозводом, і надалі
твердь ототожнюється з небом. Небо і твердь — синоніми:
"Небо [шамаїм] звіщає про Божую славу, а про чин Його рук
розказує небозвід [ракія]" (Псалом 19:2).
У поетичних книгах
Біблії, до яких належить і Псалтир, часто використовується художній засіб, що називається
паралелізм. Це коли одну думку висловлено двічі по-різному. У першому рядку
цього вірша маємо такі слова, як небо, звіщає, Божа слава, а в другому їм
відповідають паралельні терміни: небозвід, розказує, чин Його рук. Інакше кажучи, Бог
"учинив славне небо своїми руками", тому воно і прославляє свого майстра.
У Хоменка цей вірш звучить так: "Небеса оповідають славу Божу, і діло рук
Його проголошує твердь небесна". Це псалом Давидів, а цар Давид, як
відомо, жив значно пізніше від Ноя.
"Хваліте Його, сонце
й місяцю, хваліте Його, усі зорі ясні! Хваліте Його, небеса із небес [шамаїм гашамаїм], та води [маїм], що над
небесами [шамаїм]!" (Псалом 148:3-4).
Псалмоспівець закликає
небеса прославляти Творця. Небеса тут міцні та утримують воду. Потоп уже в
минулому, а вода й досі там, над твердю. Ну, а сонце, місяць і зорі, до яких
також звертається псалмоспівець, розташовані під твердю небесною. Не могли ж
вони бути над твердю і над "верхніми водами", правда ж? Їх би тоді не було видно із землі. Крім того, ми
стикаємося з поняттям "небеса небес", які тут Огієнко переклав як
"небеса із небес". Небеса небес у Біблії — це місце перебування
самого Бога. Воно розташоване понад "верхніми водами". Ще в одному
псалмі читаємо:
"Хваліть Бога в
святині Його, хваліте Його на могутнім Його небозводі [ракіа]!" (Псалом 150:1).
Боже житло, Його святиня,
розташоване над небозводом (твердю) і "верхніми водами". Саме так це
собі уявляли біблійні автори:
"Він будує на небі
чертоги Свої, а Свій небозвід заклав над землею…" (Амоса 9:6).
Cлово небозвід тут не רָקִיע [ракіа], а אֲגדָה
[аґуда]. Воно також означає звід,
арку або склепіння: "Він збудував на небі свої високії палаци, він
заснував своє склепіння над землею..." (Хоменко). Бог живе над землею:
"Він — Той, Хто
сидить понад кругом землі, а мешканці її немов та сарана. Він небо [шамаїм] простяг, мов тканину тонку, і розтягнув Він його, мов намета на мешкання"
(Iсаї 40:22).
Тут очевидно, що небо
(шамаїм) тверде: простягнене, мов намет або шатро, подібно до арки в пророка
Амоса. Бог "сидить" над небесним шатром — тонким, прозорим, проте
міцним — і дивиться згори на людей, малих і численних, "немов та
сарана". Цей вірш вартий окремої статті (див. Що таке "круг землі"?), оскільки його полюбляють
консервативні апологети. На їхню думку, Ісая тут говорить про сферичну планету Земля,
втім це далеко не так. Про це згодом, а поки що підсумую цю частину співзвучним
уривком з іншого псалма:
"Господь споглядає з небес, і бачить усіх синів людських, приглядається з місця
оселі Своєї до всіх, хто замешкує землю" (Псалом 33:13-14).
У наступних статтях будуть згадані ще уривки, в яких біблійні автори говорять про тверде небо після потопу.
Коментарі
Дописати коментар